ANBI gemeente/kerkrentmeesters
ANBI gemeente/kerkrentmeesters
ANBI informatiepagina (gemeente)
De Protestantse Gemeente te Heiloo is een gemeente van de Protestantse Kerk Nederland (PKN) en aangemerkt als een algemeen nut beogende instelling (ANBI). Als ANBI kent de kerkelijke gemeente bepaalde fiscale voordelen. Om de ANBI-status te kunnen behouden is de kerkelijke gemeente verplicht een aantal zaken te publiceren. Met het weergeven van onderstaande informatie wordt aan deze publicatieplicht voldaan. Naam van de ANBI: De Protestantse Gemeente te Heiloo RSIN nummer: 002700396
Postadres: Postbus 180 1850 AD Heiloo E-mail: scriba@pknheiloo.nl Doelstelling De doelstelling van een gemeente binnen de PKN is weergegeven in artikel IV eerste lid van de Kerkorde van de PKN. De volledige tekst van dit artikel luidt als volgt: Artikel IV 1. De gemeente, daartoe begenadigd door de Geest, is geroepen tot de dienst aan het Woord van God in de prediking van het Evangelie en de viering van doop en avondmaal in de openbare eredienst, in de dienst van de gebeden, in de missionaire arbeid, in het diaconaat, in de herderlijke zorg, in de geestelijke vorming en ook in alle andere arbeid tot opbouw van het lichaam van Christus. Dit artikel verwoordt dat de plaatselijke kerkelijke gemeente de opdracht heeft om:
De gemeente heeft geen winstoogmerk.
Beleidsplan a) Het werk dat de instelling doet Hiervoor wordt verwezen naar informatie elders op deze website en naar het beleidsplan b) De manier waarop de instelling geld werft De belangrijkste bronnen van inkomsten zijn i. De geldelijke bijdragen van leden in de vorm van de vaste vrijwillige bijdrage, collecteopbrengsten en overige giften; ii. De opbrengsten van beleggingen van het eigen vermogen iii. Subsidies iv. Opbrengsten van geld-wervende acties v. Opbrengsten uit de verhuur van de kerkgebouwen en pastorieën c) Het beheer van het vermogen van de instelling – Zie hiervoor het vastgestelde financiële beleidsplan
d) De besteding van het vermogen van de instelling
– Zie hiervoor het vastgestelde financiële beleidsplan
Samenstelling bestuur De gemeente wordt bestuurd door de kerkenraad. De kerkenraad bestaat op dit moment uit 14 leden, t.w. 3 pastores, 2 ouderlingen, 4 ouderlingen-kerkrentmeester en 5 diakenen. Uit de ouderlingen worden een voorzitter en een secretaris (scriba) gekozen. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit ten minste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het regionaal college voor de behandeling van beheerszaken (ordinantie 11, art. 8). De vermogensrechtelijke aangelegenheden van de gemeente , met uitzondering van diaconale aangelegenheden, worden verzorgd door het College van kerkrentmeesters. Het College van kerkrentmeesters telt 8 leden waarvan er minstens 6 ouderling zijn. Uit het college worden een voorzitter, secretaris en penningmeester gekozen. Beloningsbeleid 1. De predikant wordt bezoldigd overeenkomstig de landelijke generale regeling rechtspositie predikanten; 2. De cantor-organist is in loondienst bij de gemeente; de arbeidsvoorwaarden zijn overeenkomstig de landelijke generale regeling rechtspositie kerkelijk medewerkers en de actuele arbeidsvoorwaardenregeling PKN; 3. De schoonmaakster is in loondienst volgens algemeen geldende voorwaarden. 4. De kerkenraadsleden en overige bestuurders verrichten hun werk als vrijwilliger en ontvangen hiervoor geen vergoeding; wel kunnen aantoonbaar gemaakte onkosten vergoed worden. 5. Kerkmusici-vrijwilligers hebben aanspraak op de vrijwilligersvergoeding, zoals deze door de PKN met de belastingdienst is overeengekomen. Actueel verslag van de uitgevoerde activiteiten Hiervoor wordt verwezen naar informatie elders op deze website. Financiële verantwoording Klik hier voor de meest actuele financiële gegevens | ||
terug | ||